Soru-Cevap

drortopedi.com'a ilettiğiniz sorularınız alanında uzman hekimlerimize iletilmektedir. Sorularınız onay sürecinden geçerek hekimlerimize iletilmektedir. Alanında uzman hekimlerimiz sorularınızı en kısa sürede yanıtlayacaktır. Soru sormak için tıklayın

Doktorlarımıza Sorulmuş Sorular

Kalça ağrılarına kaplıca faydalı olur mu?

Soruyu Soran: Emine Zafer
Cevaplayan: Prof. Dr. Yakup Yıldırım
Cevap: Kalça ve diğer eklem ağrılarında kaplıca faydalı olur. Ancak eklemde sıvı olması durumunda şişlikte artış olabilir. Bu nedenle öncesinde uzmanı tarafından görülmesinde fayda vardır.

Başparmağında çıkıntı olan kişi nasıl ayakkabılar giymeli?

Soruyu Soran: Hatice Kuzu
Cevaplayan: Prof. Dr. Yakup Yıldırım
Cevap: Çıkıntı olan ayaklarda ayakkabı mümkün olduğunca yumuşak derili ve burun bölümünün geniş olması gereklidir. Ayrıca ayakkabının topuk yüksekliğinin 3 cm'den fazla olmaması gereklidir.

Menisküs ameliyatının ne gibi riskleri vardır?

Cevaplayan: Op. Dr. Tural Khalilov
Cevap: Her bir ameliyatın anesteziye bağlı riskleri var, diğer ortopedik ameliyatlara göre riskleri az. Az da olsa enfeksiyon riski, tamir edilmişse yaşa ve yırtığın şekline göre iyileşmede gecikme sayılabilir..

Menisküs yırtığı sonrası ameliyat olunmazsa ne olur?

Cevaplayan: Op. Dr. Tural Khalilov
Cevap: Yırtığın şekline bağlı dizde kıkırdak hasarı, ağrı, şişlik, kitlenme, kireçlenmeye neden olabilir.

Menisküs yırtığı sonrası tek çare ameliyat mıdır?

Cevaplayan: Op. Dr. Tural Khalilov
Cevap: Menisküs yırtığının tipine (çeşidine) göre tedavisi de değişiyor, genç yaşta travma sonrası yırtıklar operasyon gerektirirken, yaşlılarda görünen dejenratif (yıpranmaya bağlı) fizik tedavisi, PRP tedavisi ile tedavi edilebilir.

Diz eklemi kireçlenmelerinin ameliyatsız tedavisi var mıdır?

Soruyu Soran: Ekrem Dayıoğlu
Cevaplayan: Prof. Dr. Yakup Yıldırım
Cevap: Diz eklemi kireçlenmesinin ameliyatsız kesin bir çözümü yoktur fakat Fizik Tedavi , kilo verme veya destek ilaç tedavisi gibi yöntemler fayda sağlayabilir.

Menisküs yırtığı tedavi edilmezse ne olur?

Soruyu Soran: Hasan Koca
Cevaplayan: Op. Dr. Tural Khalilov
Cevap: Yaşa ve yırtığın türüne göre değişiklik göstermekle birlikte, dizde kıkırdak hasarı (kireçlenme) dizde kitlenme, şişlik ve ağrı gibi değişik sorunlara yol açar.

5 aylık kızımda tek ayakta doğuştan pes ekinovarus var, ameliyatsız alçı ile düzelir mi?

Soruyu Soran: Kamil Karaca
Cevaplayan: Prof. Dr. Yakup Yıldırım
Cevap: 5 ay, çocukta çarpık ayağın ameliyatsız tedavisi için biraz geç kalınmış bir dönemdir fakat yine de alçı ile tedavisi olabilir. Burada önemli olan muayene esnasında ayaktaki deformitenin esnek olup olmadığıdır. Esnek bir çarpık ayak 5 aylık bir çocukta da alçı ile düzeltilebilir.

Tırnak batması iltihabı nasıl geçer?

Soruyu Soran: Nurten Bulut
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Cevap: Tırnak batmasının iltihabı bazı durumlarda antibiyotiğe iyi yanıt verebiliyor. Onun için çok hafif durumlarda antibiyotik tedavisi düzenleyip hastayı takibe alıyoruz. Fakat ileri durumlarda cerrahi müdahale yapılmaksızın iltihap gerilemez. Bu durumlarda kesin çözüme cerrahi tedavi ile ulaşmaktayız.

Çarpık ayak hastalığı anne karnında teşhis edilir mi?

Soruyu Soran: Hatice Kuzu
Cevaplayan: Prof. Dr. Yakup Yıldırım
Cevap: Çarpık ayak deformitesi gelişmiş ultrason yöntemleriyle anne karnında teşhis edilebilir.

Tenisçi dirseğinin bulguları nelerdir?

Soruyu Soran: Ayşe Baştürk
Cevaplayan: Op. Dr. Anar Alakbarov
Cevap: Ana bulgu dirseğin dış tarafında ağrı ve hassasiyettir. El bileği kaldırmakla veya germe dirsek bölgesinde ağrı oluşur. Yumruk yapmakla, bir eşyayı tutmakla, tokalaşmakla, kapı kolu çevirmekle, anahtarla kapı açmakla ve çaydanlık gibi eşya kaldırmakla dirsek dış bölgesinde oluşan ağrı ile kendini belli eder. Ağrının şiddetine göre hastanın hayat kalitesi etkilenebilir ve eşyaları elinden düşürebilir. Bu bulguları olan hastalar mutlaka ortopedik muayeneden geçerek uygun tedaviyi alarak tenisçi dirseğinden kurtulabilir.

Ön çapraz bağ hangi mekanizmalar ile kopar?

Soruyu Soran: Zeki Tok
Cevaplayan: Op. Dr. Tural Khalilov
Cevap: Genellikle kontak sporlar sırasında ve ayak sabit iken dışa dönme hareketi sırasında yaralanır. Yada diz bükük iken gelen darbeler sonucunda oluşur. Spor yaralanmaları dışında trafik kazası yada yüksekten düşme gibi travmalar ile de oluşabilir. Bireysel yapılan sporlar içinde ise en sık olarak kayak esnasında yaralanır.

Çatlak mı daha kötü kırık mı?

Soruyu Soran: Hasan Koca
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Cevap: Çatlak ta aslında bir çeşit kırıktır. Halk arasında yaygın olan düşüncenin tersine çatlağın kırıktan herhangi bir kötü yanı yoktur. Çatlaklar gözden kaçabileceği için daha sinsi sayılır ve fark edilmezlerse ciddi sonuçlara yol açabilir. Oluşan çatlak veya kırığın yeri bu anlamda çok büyük önem arz ediyor.

Menisküs ameliyatı sonrası hasta kaç gün dinlenmelidir?

Cevaplayan: Op. Dr. Tural Khalilov
Cevap: Yapılan ameliyatın türüne göre bu değişir, yırtık kısımın alınması (parsiyel menisekromi) sonrası hasta ayını gün yürüyebilir, eğer tamir edilirse yaklaşık 4-6 hafta süreliğine üzerine yük verilmesi kısıtlanır.

Karpal tünel sendromu ameliyatı sonrası hastayı nasıl bir süreç bekler?

Soruyu Soran: Ahmet turan Türk
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Cevap: Karpal tünel sendromu nedenyile ameliyat olan hastalar aynı gün veya ertesi gün taburcu olurlar. Pansuman kontrolleri sonrası 10-14 gün içinde dikişler alınır. Parmak ve el bileği haeketlerinde herhangi kısıtlama yoktur. dikişler alındıktan sonra ise normal hayatlarına dönebilirler

Annemde topuk dikeni var, 9 ay önce iğneyle kortizon yaptılar ve şimdi tekrarladı, ne yapmalıyız?

Soruyu Soran: Mustafa Çelik
Cevaplayan: Op. Dr. Tural Khalilov
Cevap: Topuk dikeni dediğimiz olay ayak tabanı özten zar tabakanın kronik enflamasyonu sonucu gelişir. Daha çok neden olan durumlar fazla kilo, ayakta olmak vs. Bu rahatsızlık kronik bir süreç olduğundan tedavisi de sabır talep eden süreç. Fizik tedavisi, ilaç tedavisi, egzersiz, ayakkabı modifikasyonu, enjeksiyon, kilo verme, eğer bunlardan fayda görmezse operasyon gerekebilir. En doğru olan hastayı görüp öyle karar vermek lazım.

21 yaşındayım boyum 1,60 kilom ise 65, düz tabanlıyım; bu nedenle her ayakkabıyı ve özellikle de topuklu ayakkabı giyemiyorum en fazla 1 saat üzerinde durabiliyorum bunun kilo ile alakası var mıdır? Topuklu ayakkabı giyebilmem için yapabileceğim birşey var mıdır?

Soruyu Soran: Hatice Ergen
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Cevap: Düztabanlık uzun süre ayakta durulduğunda ağrı için başlo başına bir nedendir. Kilo faktörü bu ağrı ihtimalini 2-3 kat arttırır. Topuklu ayakkabı ise ayağın anatomisine aykırı olduğu için ciddi problemlere neden olur. Dolayısı ile siz elinizde olan sebeblerden yani kilo ve topuklu ayakkabılarda kurtulmalısınız. Buna rağmen ağrılar devam ederse düztabanlık açısından değerlendirilmelisiniz. Bazen düztabanlık farklı sebeplerden ortaya çıkabilir. Böyle bir durum saptanırsa tedavisi düzenlenmelidir.

Karpal tünel sendromu tedavi edilmezse ne gibi sorunlar doğurur?

Soruyu Soran: Bekir Bilir
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Cevap: Karpal tünel sendromu ameliyat olmazsa kalıcı kas erimesi, geridönüşsüz kas güçsüzlüğü ve fonksiyon bozukluğu, kalıcı uyuşma görülebilir.

Artroskopi sırasında ve sonrasında oluşabilecek yan etkiler ve komplikasyonlar nelerdir?

Soruyu Soran: Kübra Karaman
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Cevap: Artroskopi esnasında en sık kıkırdak hasarları görülebilir. Bunun dışında bazen pıhtı oluşma riskleri mevcut. Bazen diziçinde kanama veya ağrıya bağlı dizde katılaşma olabilir, ki bu zaman fizik tedavi ihtiyacı doğuyor.

Diz artroskopi yöntemi sonrasında araç kullanılabilir mi?

Soruyu Soran: Gazanfer Gündoğdu
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Cevap: Hangi dizin ameliyat edildiğine, ağrının seviyesine göre değişir. Sol diz ameliyatında araç otomatik vites ise daha erken dönemde araç kullanımına başlanır. Hastalar üç haftadan sonra araç kullanılabilir.

Diz artroskopi yönteminde nasıl anestezi uygulanır?

Soruyu Soran: Fatma Gülerce
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Dizin kapalı ameliyatları lokal, rejyonel (spinal-epidural) yada genel anestezi ile uygulanabilir. Lokal anestezi ile sadece diz uyuşturulur, rejyonel anestezi ile tüm bacak uyuşturulur. Genel anestezi ile hasta uyutulur. Lokal anestezi hastalar için konforlu bir yöntem değildir. Genellikle rejyonel yada genel anestezi tercih edilir.

Diz artroskopi yöntemi sonrası şişlik oluşur mu?

Soruyu Soran: Oya Muşlu
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Dizde şişlik olamaması için soğuk uygulamayı taburcu olduktan sonraki 3 gün yapmak gerekir. Bacağı yere sarkıtmamak ve iki yastık konarak kalp seviyesinin üzerinde tutmak çok önemlidir. Dizde oluşan şişlik her ağrıyı arttırır hem de egzersizleri yapmamıza engel olur. Eğer şişlik oluşur ile enjektör yardımı ile boşaltmak gerekir.

Diz artroskopi yöntemi sonrasında yara bakımı nasıl yapılır? Banyo yapılabilir mi?

Soruyu Soran: Oya Muşlu
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Diz artroskopisi sonrasında konulan bantlar açılmadığı sürece pansuman yapmaya gerek yoktur. Yara yerinin temiz tutulması önemlidir. Su ile temas engellenerek kısa süreli banyo yapılabilir. Dizin etrafına streç film ile kaplanarak yaranın su ile teması önlenebilir.

Tetik parmak hastalığının iyileşmesi ne kadar sürer?

Soruyu Soran: Hasan Tambur
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Tetik parmak hastalığının iyileşme süresi, problemin şiddetine bağlı olarak kişiden farklılık gösterir. Tedavi yönteminin seçimi de iyileşme süresini etkiler. Örneğin atel 6 hafta boyunca gerekli olur. Fakat çoğu tetik parmak hastası, etkilenen parmağı dinlendirerek ve/veya anti iltihabi ilaçlar kullanarak birkaç hafta içinde iyileşir.

Diz kapağı çıkığı oluştuğunda neler yapılmalı?

Soruyu Soran: Ceyda Başaran
Cevaplayan: Prof. Dr. Yakup Yıldırım
Cevap: Diz kapağı çıkığının ilk döneminde ödem oluşacağı için öncelikli olarak bu ödeme yönelik buz tedavisi ve dizlik kullanmak faydalı olacaktır.

Patella çıkığı ameliyatı başarı yüzdeleri nasıldır?

Soruyu Soran: Mehmet Kara
Cevaplayan: Prof. Dr. Yakup Yıldırım
Cevap: Patella çıkığında kemik ve yumuşak doku ameliyatları vardır. Çıkığın altta yatan sebebine göre tek tek veya birlikte uygulanabilirler. Uygun cerrahi seçenekle başarı oranları yüksektir.

5 aydır dizlik kullanıyorum dizlik kullandığımdan beri dizim çıkması tekrarlanmıyor. İyileşmiş midir?

Soruyu Soran: Sude Naz Özgür
Cevaplayan: Prof. Dr. Yakup Yıldırım
Cevap: Patella çıkığı travmaya bağlı veya habitual denilen anatomik bozukluğa bağlı olabilir. Travmaya bağlı olanlarda “medial patello-femoral ligaman” denilen bağda yırtılma olur. Takip MR’ında bu bağ iyileşmişse tekrarlama nadirdir. Kendiliğinden olan çıkıkta genelde anatomik bir problem vardır. Bu düzeltilmeden tek başına dizlik yeterli olmayabilir, mutlaka kas güçlendirici fizik tedaviye ihtiyaç vardır.

Skafoid kemiği kırığı tanısı nasıl konur?

Soruyu Soran: Bengü Kuleli
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Tanı konulması aşamasında hastanın hikâyesi, fizik muayene bulguları ve direkt grafiler temel bilgi kaynaklarıdır. Bu kaynaklar ile tanı koyma veya tedaviyi planlamada sıkıntı yaşanması durumunda BT ve MR inceleme gibi ileri tetkiklere başvurulabilir.

Güneş ışınları topuk dikenine zararlı mıdır?

Soruyu Soran: Hakan Dik
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Güneş ışınlarının topuk dikeni için herhangi bir zararı bulunmamaktadır.

Topuk dikeni başka hastalıklara yol açar mı?

Soruyu Soran: Hakan Dik
Cevaplayan: Op. Dr. Samir Zeynalov
Topuk dikeni başka hastalıklara yol açmasa da ilerleyen dönemlerde yürüme zorlukları, iltihaplanma gibi durumlara neden olabilir. Zamanla farklı rahatsızlıkları da tetikleyebilir.