Distal Radius Kırıkları

El bileği eklemi ön koldan gelen iki büyük kemiğin (radius ve ulna) alt uçları, el bileğinde 8 adet küçük kemik ve 5 adet el tarak kemiklerinin tabanlarından oluşan kompleks bir eklemdir. Bahsedilen kemikler kendi aralarında da eklemleştiği için oldukça fazla sayıda eklem bulundurur ve bu sayede kompleks hareketler gerçekleştirebilmektedir.
Ön koldan gelen iki büyük kemikten birisi olan radius kemiği el bileğinin ana kemiği olup el bileğinde bulunan iki adet küçük kemik (skafoid ve lunat) ve ön kolda beraber seyrettiği ulna kemiği ile eklem oluşturur. Ön koldaki yapısından farklı olarak ekleme yaklaştıkça radius kemiği sert yapısını kaybeder. Bu sert yapı yerini daha ince, genişlemiş bir kemiğe ve tam bilek hizasında ise kıkırdak yapıya bırakır.
Çok duyduğumuz ̎el bilek kırığı ̎ ifadesi çoğunlukla yukarıda bahsettiğimiz radius kemiğinin alt ucunun kırığını kasteder ve tıbbi olarak DİSTAL RADİUS kırıkları olarak isimlendirilir.
Distal radius kırıkları yaşlı insanlarda basit düşmeler sonucu en çok rastlanan kırıklardan biridir. Artan yaşla birlikte kemik yoğunluğunun azalması nedeniyle yaşlı insanlarda el bileği, yani DİSTAL RADİUS kırığı oluşması için büyük enerjiye ihtiyaç yoktur. Fakat genç insanlarda da el bileği kırıkları görülebilmektedir. Bu kırıklar ise trafik kazaları, yüksekten düşme, yüksek enerjili spor yaralanmaları, ezilme yaralanmaları, iş kazaları sonucu meydana çıkmaktadır.
Distal radius kırıkları oluş şekillerine göre oldukça farklılık göstermekteler. Eklemi ilgilendirmeyen basit kırıklardan eklemin tamamen parçalandığı, kemiklerin vücut dışına çıktığı açık kırıklar, el bileğinde birden fazla kemiklerin beraberinde görüldüğü kırıklara kadar çeşitliliğe sahipler.

Tedavi:

Distal radius kırıkları çoğunlukla dizilim bozukluğu ile önümüze gelmekteler. Eklemi ilgilendirmeyen, çok az yer değiştirmiş kırıklar alçılama yöntemleri ile tedavi edilebilirler. Alçı tedavisi genellikle 6-8 hafta sürer ve akabinde fizik tedavi gerektirebilir.
Distal radius kırıklarının tedavisinde cerrahi tedavi seçeneği günümüzde yaygınlaşmıştır. Bu tedavi seçeneğinin temel amacı eklem içindeki kırık parçaları ideal şekilde doğru yerine tespit etmek ve ileride karşılaşılabilecek eklem hareket kısıtlıklarına en aza indirmektir. Ameliyat çeşitleri çok fazladır. Genellikle içeriden uygulanan implant (platin) ile tespit edilir. Bazen dışarıdan uygulanan metal tellerle tespit uygulanabilir. Ameliyat edilmiş hastalarda alçılanmış hastalara göre daha erken harekete başlanır. Dışarıdan uygulanan geçici tespit yöntemleri ilk birkaç hafta korumayı sağladıktan sonra çıkarılabilir ve hasta günlük ihtiyaçları için elini kullanabilir.

Komplikasyonlar:

Kaynamama tüm kırıklarda kaynamama ihtimali vardır. El bilek kırıkları özellikle yaşlı hastalarda ve sigara kullanan hastalarda kaynamamaya eğilimli bir kırıktır. Kaynamama veya yanlış kaynamalar sonucu devam eden ağrılar, el bileğinin yük dağılımının değişmesine bağlı olarak artrit ( kireçlenme) vs problemler tedavi gerektiren ana sorunlardır.
Hareket kısıtlılığı ne yazık ki tüm eklemiçi kırıkların ortak noktası olan olası hareket kısıtlılığı el bileği kırıklarının da beklenen sonuçlarından bir tanesidir. Uzun süre hareketsiz kalmaları, el bileğinin çok kompleks bir anatomiye sahip olması bu probleme yol açan ana nedenlerdir. Fakat tedavide ana amacımız bu olası hareket kısıtlılığını en aza indirmektir. Hastalar kırık iyileşmesi sürecinde veya ondan sonra fizik tedavi alacaklarını bilmeli ve düzenli tedavi almaları için gayret göstermeliler
Enfeksiyon çok az görülmesine rağmen vücut içinde bulunan yabancı cisimler enfeksiyonlara karşı savunma mekanizmasına sahip değiller. Dolayısıyla vücudun herhangi yerinde bulunan mikroorganizmalar kan yolu ile bu implantlara tutunup çoğalabilmekteler. Bu enfeksiyonlar ameliyattan sonra yakın veya uzun sürede görülebilirler.
Refleks sempatik distrofi sendromu nedeninin ne olduğu halen tam bilinmemekte. El bileği kırıklarında hiçbir özel neden olmaksızın kemik ve kaslarda mineral yoğunlukta bozulma, kaslarda ilerleyici katılık ve kısıtlılık görülmekte. Genellikle çeşitli fizik tedavi prosedürleri ile tedavi edilir , fakat uzun zaman gerektirir.
Artrit halk arasında kireçlenme olarak bilinen eklem kıkırdak yüzeylerinde aşınma ve ağrının görüldüğü hastalıktır. Eklem kırıklarında çok görülen bir rahatsızlıktır. Artrit oluşmaması için yapılacak en büyük önlem eklem kırırk parçalarının düzgün tespit edilmesi ve eklem kıkırdağına zarar verecek parçaların çıkarılmasıdır. Düzgün tedavi edilememiş kırıklarda böyle bir hastalığın ortaya çıkması çok olasıdır ve ne yazık ki geri döndürülemez bir olaydır.

Distal Radius Kırıkları